Η μελισσοκομία από την αρχαιότητα μέχρι τον 15ο
αιώνα
(3400 π.χ. -1492 μ.χ.)
Πολύ λίγα βασικά
προϊόντα, στη διατροφή του ανθρώπου, όπως το μέλι, απολαμβάνουν
παγκόσμιας δημοτικότητας, άρρηκτα συνδεδεμένης με τις ιδιαιτερότητες και παραδόσεις
κάθε περιοχής. Στον Ελλαδικό χώρο, ήδη από την αρχαιότητα, οι πρόγονοί μας γνώριζαν
πολύ καλά τη μεγάλη θρεπτική αξία του και του απέδιδαν θεϊκές και θρησκευτικής ευλάβειας
ιδιότητες.
Το αρχαιότερο πρόσωπο το οποίο
εμφανίζεται στο χώρο της μελισσοκομίας είναι ο Αρισταίος.
Πρόκειται για μία από τις πλέον αινιγματικές
μορφές της αρχαίας ελληνικής λαϊκής θρησκείας και υπήρξε η κυριότερη μορφή του
μυθολογικού κύκλου της Κέας. Πρώτος σταθμός του Αρισταίου θεωρείται η Κέα όπου
δίδαξε τους κατοίκους του νησιού και τη μελισσοκομία. Έτσι ο Αρισταίος υπήρξε
για τους ανθρώπους και μάλιστα για τους νησιώτες κατοίκους της Κέας, ο πρώτος
εφευρέτης μιας σειράς από χρήσιμες τέχνες κυριότερη από τις οποίες ήταν η
εκτροφή των μελισσών. Ο Αρισταίος και η μέλισσα θα γίνουν τα βασικά σύμβολα του
νησιού και θα απεικονισθούν στα νομίσματα της Τουλίδας, της Καρθαίας και της
Κορησίας. O μύθος του Αρισταίου μαρτυρεί την ύπαρξη εντατικής μελισσοκομίας στην αρχαιότητα. Περισσότερες όμως αποδείξεις βρίσκουμε
όσο προχωρούμε προς τους ιστορικούς χρόνους.
Στην Κρήτη κατά τις ανασκαφές στην Φαιστό βρέθηκαν πήλινες
κυψέλες της Μινωικής εποχής (3.400 π.Χ.) πολύ αρχαιότερης
της Ομηρικής. Στην ίδια εποχή ανήκει επίσης το χρυσό κόσμημα που παριστάνει σύμπλεγμα
δύο μελισσών, οι οποίες βαστάζουν κηρήθρα προερχόμενη από την πήλινη κυψέλη σωλήνα,
όπως και άλλο χρυσό κόσμημα σε σχήμα μέλισσας, που βρέθηκε στις ανασκαφές της Κνωσού.
Στην Οδύσσεια (στίχος, Κ-519) αναφέρεται το «Μελίκρατον» που ήταν
κράμα μελιού και γάλακτος το οποίον έπιναν ως εκλεκτό ποτό καθώς επίσης (στίχος,
Υ-168) ότι οι ορφανές κόρες του Πίνδαρου τρέφονταν από την Θεά Αφροδίτη με τυρί,
μέλι και οίνο. Με την ίδια τροφή η μάγισσα Κίρκη σαγήνευσε τους συντρόφους του Οδυσσέα
(στίχος, Κ-213).
Ο Ησίοδος αναφέρει τους «Σίμβλους»,
όνομα που έδιναν στις κυψέλες της εποχής εκείνης. Αν και δεν είναι απόλυτα γνωστό
το είδος των κυψελών αυτών, είναι βέβαιο πως ήταν κατασκευασμένες από ανθρώπους
για την εκτροφή των μελισσών.
Επιπλέον, τα συγγράμματα του Αριστοτέλη
(322 π.Χ.) αποτέλεσαν σπουδαίο σταθμό για τη μελισσοκομία τόσο της αρχαίας Ελλάδας
αλλά και όλου του τότε πολιτισμένου κόσμου.
Ο μεγάλος νομοθέτης των Αθηναίων,
Σόλων (640-558 π.Χ.) θέσπισε διάφορα νομοθετικά μέτρα για την μελισσοκομία της εποχής
εκείνης. Ένα μέτρο το οποίο αποδεικνύει την ύπαρξη μελισσοκομικών επιχειρήσεων και
το οποίο ρυθμίζει και καθορίζει τις αποστάσεις μεταξύ των μελισσοκομείων είναι το
εξής: «Μελισσών σμήνη καθιστάμενα απέχειν των υφ’ ετέρου πρότερων ιδρυμένων πόδας
τριακοσίους» [Πλουτάρχου: Βίος Σόλωνος]. Ο πατέρας της Ιατρικής Ιπποκράτης
(462-352 π.Χ.) συνιστούσε το μέλι σε όλους τους ανθρώπους αλλά ιδιαίτερα στους ασθενείς.
Ο Δημόκριτος, όταν ρωτήθηκε πώς είναι δυνατόν να διατηρηθούν οι άνθρωποι υγιείς
και μακροβιότεροι απάντησε: «Ει τα μεν έξωθεν ελαίω του σώματος τα δε ένδοθεν μέλιτι
χρίσοιντο». Ο Πυθαγόρας και οι οπαδοί του είχαν το μέλι ως κύρια τροφή. Η πρόοδος
της μελισσοκομίας δεν περιοριζόταν μόνο στην Αττική αλλά σε όλη σχεδόν την Ελλάδα:
στερεά, νησιωτική ακόμα και στις αποικίες. Ο πρώτος όμως που μελέτησε επιστημονικά
την μέλισσα ήταν ο Αριστοτέλης. Άλλωστε από την εποχή αυτή υπάρχουν τα γραπτά του
για τη μελισσοκομία. Οι απόψεις του αυτές εξακολουθούσαν να ισχύουν μέχρι και το μεσαίωνα.
Αργότερα η μελισσοκομία αποτέλεσε είδος ασχολίας των μοναχών στα μοναστήρια, όπου
και αναπτύχθηκε σημαντικά.
Εικ.4 Η μελισσοκομία
στα αρχαία χρόνια.
Στην εποχή του
Μεσαίωνα η μελισσοκομία εξελίσσεται σε επαγγελματική βάση εκμεταλλευόμενη την αύξηση
της ζήτησης μελιού και κεριού. Η πληθυσμιακή αύξηση και η σύνδεση του κεριού με
τις θρησκευτικές και καθημερινές λειτουργίες αποτελούν την κινητήρια δύναμη.
Εικ.5 Έκδοση
Orbis του 1658 με μαθήματα μελισσοκομίας.
Η μελισσοκομία αναπτύσσεται σε όλη την Ευρώπη και εμφανίζονται
νέοι τύποι κυψελών με τη χρήση υλικών κατασκευής που αφθονούν στις κατά τόπους περιοχές.
Οι αλχημιστές χρησιμοποιούν όλο και πιο πολύ μέλι στις συνταγές τους λόγω των ιδιοτήτων
του σαν συστατικό ή ως συνδέσμου ανάμεσα σε αλχημιστικά υλικά. Οι χριστιανοί εντάσσουν
το κερί στη λατρευτική τους πρακτική, ενώ είναι πάρα πολλές οι γραπτές αναφορές
του μελιού και της μέλισσας στα εκκλησιαστικά κείμενα με χαρακτηριστικό παραλληλισμό
της γλυκύτητας του μελιού με το λόγο του Θεού.
Στον υπόλοιπο
κόσμο η πορεία της μελισσοκομίας είναι ανάλογη με αυτή της Ευρώπης. Για το Ισλάμ
το μέλι αποτελεί θεραπευτικό τρόφιμο και στην Αραβική λογοτεχνία συναντάμε πολλές
αναφορές στις μέλισσες. Η σχέση του ανθρώπου με τις μέλισσες αποτυπώνεται πολύ καλά
στο κοράνι "... ο Κύριός σας εμπνεύστηκε τη μέλισσα. Την καθοδηγεί να πετά
ανάμεσα στα βουνά και να παράγει από το στομάχι της το κερί και το μέλι, προσφέροντας
με το ένα φως και με το άλλο θεραπεία... αναλογιστείτε την σχέση των μελισσών με
τα φυτά, την αποστροφή τους προς τις ακαθαρσίες, την υποταγή τους προς τον αρχηγό
και υπέροχα θα εκπλαγείτε..." (al-Ghazzali,Koran16,68-69).
ΑΤΟΜΙΚΟ ΕΡΓΟ
Της μαθήτριας Άννας-Μαρίας Μαρκουλή
Δημοσίευση σχολίου