ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ

Τετάρτη 30 Απριλίου 2025

ΜΕΛΙΣΣΕΣ ΣΕ ΡΟΛΟ ΓΛΥΠΤΗ: ΤΑ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΑ ΕΡΓΑ ΜΙΑΣ ΑΠΡΟΣΜΕΝΗΣ «ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ»!!!



Ο Σλοβάκος καλλιτέχνης Tomas Libertiny «συνεργάζεται» με μέλισσες εδώ και 20 χρόνια για την παραγωγή εντυπωσιακών γλυπτών από μελισσοκέρι.

Ο Libertiny, ο οποίος θεωρεί τον εαυτό του ως τον *μαέστρο μίας ορχήστρας μελισσών*, χρησιμοποιεί την τέχνη του για να εξερευνήσει την ομορφιά της φύσης.

Η σειρά του Memento Vivere / Feed Your Head, είναι ένα*σύνολο τριώνγλυπτών* που εμπνεύστηκε από την ιστορία της Σαλώμης στην Καινή Διαθήκη, που ζήτησε το κεφάλι του Ιωάννη Βαπτιστή σε δίσκο.



Αυτή η ιστορία, που συχνά απεικονίζεται στην κλασική τέχνη από ζωγράφους όπως ο Caravaggio, είναι εμφανής στα έργα του Σλοβάκου καλλιτέχνη.

Τα κρανία μελισσών, κατά το ιδεατό του, δείχνουν τι μπορεί να αναγεννηθεί μέσα από τις προσπάθειες της φύσης.


«Ο δίσκος εμφανίζεται περισσότερο ως *τρόπαιο* και ως *σύμβολο*. Η κερήθρα μεγαλώνει στο πιάτο σαν να θέλει να αναγεννηθεί» σημειώνει ο ίδιος ο καλλιτέχνης, που έχει τη βάση του στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας.

«Εάν το κεφάλι έμενε περισσότερο μέσα στην κυψέλη, θα γινόταν πλήρως ανθρώπινο καθώς οι *μέλισσες προσθέτουν συνεχώς υλικό στο πρόσωπο.*
Η τροχιά αντιστρέφεται. Το κρανίο καλύπτεται από σάρκα με τη βοήθεια της φύσης. Είναι "τα καλά νέα" και η συμβολική ανάσταση και ελπίδα» συμπλήρωσε.

Για να μπορέσει να παράξει τα έργα του, ο Libertiny *έφτιαξε ένα κρανίο και το έβαλε μέσα σε μία κυψέλη*. Οι μέλισσες ανέλαβαν τα υπόλοιπα. Η διαδικασία είναι αργή, αλλά το τελικό αποτέλεσμα εντυπωσιακό.

Ενεργώντας σαν ένα είδος καλλιτεχνικού διευθυντή, ο ίδιος κάνει όποιες *αναπροσαρμογές *είναι απαραίτητες. Σε ορισμένες περιπτώσεις, αυτό σημαίνει την προσθήκη κόκκινης χρωστικής. Το κόκκινο επιλέχθηκε ειδικά επειδή οι μέλισσες δεν μπορούν να δουν το χρώμα. Για τον Libertiny, αυτό
προσθέτει στο μυστήριο και δημιουργεί μια νέα, πνευματική διάσταση στο έργο.

Χρειάστηκαν *τρεις ξεχωριστές αποικίες μελισσών*, ολόκληρη την άνοιξη, για να ολοκληρωθεί η σειρά έργων. Για τον Libertiny, η ικανοποίηση έρχεται αποκαλύπτοντας την ανθεκτικότητα της φύσης.

«Το φυσικό κερί μέλισσας είναι ευάλωτο, αλλά ένα από τα πιο ανθεκτικά φυσικά υλικά. Μπορεί να διαρκέσει χιλιάδες χρόνια. Μερικές φορές, οι άνθρωποι που φαίνονται αδύναμοι εξωτερικά είναι οι πιο ανθεκτικές ψυχές που περπατούν ανάμεσά μας.



 

  

 

Κυριακή 27 Απριλίου 2025

Η ΚΗΡΗΘΡΑ ΚΑΙ ΤΑ ΚΕΛΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΕΛΙΣΣΕΣ!!!

 

Σε κάθε κυψέλη, υπάρχουν οι κηρήθρες ,που είναι ουσιαστικά η φωλιά του μελισσιού.

Στις κηρήθρες οι μέλισσες γεννούν και μεγαλώνουν τα μικρά τους, αποθηκεύουν τη τροφή τους και δραστηριοποιούνται γενικά.

Οι κηρήθρες κτίζονται από το κερί που παράγεται από τους κηρογόνους αδένες των εργατριών μελισσών. Η εργάτρια μέλισσα σε ηλικία 13-16 ημερών μπορεί να συμμετέχει στο κτίσιμο της κηρήθρας. Το κερί είναι αρχικά ένα διαυγές υγρό που στερεοποιείται αμέσως. Το κτίσιμο των κηρηθρών γίνεται σταδιακά από εργάτριες που κτίζουν κατακόρυφα από πάνω προς τα κάτω. Τελικά όλα τα τμήματα ενώνονται μεταξύ τους και έτσι σχηματίζουν μια ομοιόμορφη κηρήθρα.

Οι κηρήθρες αποτελούνται από πολλούς πολύ μικρούς χώρους ενωμένους μεταξύ τους, που ονομάζονται κελιά. Μέσα στα κελιά αποθηκεύονται οι τροφές και εκτρέφεται ο γόνος.

Οι μέλισσες έχουν επιλέξει να κτίζουν εξαγωνικά κελιά. Τα εξαγωνικά κελιά των μελισσών έχουν αποτελέσει αντικείμενο μελέτης, αλλά και θαυμασμού εδώ και χιλιετίες. Τα 6γωνικά κελιά είναι κατασκευασμένα παράλληλα με το μαγνητικό πεδίο της γης, για να μην κυλάει το μέλι, και είναι απόλυτα ισοπαχεί. Τα 6γωνικά κελιά είναι πιο εργονομικά σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο σχήμα, όπως το οκτάγωνο, πεντάγωνο, τρίγωνο ή ο κύλινδρος.

Τα πλεονεκτήματα των 6γωνικών κελιών είναι ότι :

Αξιοποιούν καλύτερα το χώρο,

γίνεται οικονομία στο κερί,

δίνει σταθερότητα και αντοχή στην κυψέλη.

 

Υπάρχουν τριών ειδών κελιά στην κηρήθρα.

Τα εργατικά κελιά : Είναι τα κελιά όπου εκτρέφονται οι εργάτριες μέλισσες. Χρησιμοποιούνται και για την αποθήκευση μελιού και γύρης. Είναι τα πιο μικρά κελιά και τα περισσότερα.

Τα κηφηνοκελιά : Είναι τα κελιά όπου εκκολάπτονται οι βασίλισσες. Είναι τα μεγαλύτερα σε μέγεθος κελιά.

Τα βασιλικά κελιά είναι 3 ειδών :

Βασιλικά κελιά διάσωσης : όταν το μελίσσι προσπαθεί να αντικαταστήσει τη βασίλισσα του που χάθηκε ξαφνικά.

Βασιλικά κελιά αντικατάστασης : όταν το μελίσσι αποφασίζει να αντικαταστήσει την άρρωστη, γερασμένη ή προβληματική βασίλισσα του.

Βασιλικά κελιά σμηνουργίας : όταν το μελίσσι πρόκειται να σμηνουργήσει, δηλαδή να πολλαπλασιαστεί.

Αξιοπερίεργα :

Το κτίσιμο ενός συγκεκριμένου μέρους της κηρήθρας, δεν ολοκληρώνεται ποτέ από τη μέλισσα που το ξεκίνησε !

Ένα κιλό κηρήθρας κρατά έως 22 κιλά μέλι !

Για να παραχθεί 1 κιλό κερί θα πρέπει να καταναλωθούν 8 κιλά μέλι !

Οι κηρήθρες των μελισσών είναι μια κλασσική περίπτωση συμμετρίας στη φύση ! Οι μέλισσες αγαπάνε τα εξάγωνα, είναι άριστοι κτίστες και συνεργαζόμενες φτιάχνουν τις φωλιές τους, τις μοναδικές κηρήθρες τους.

ΓΗ ΟΛΥΜΠΟΥ

 

Σάββατο 26 Απριλίου 2025

ΑΦΕΣΜΟΣ ΚΑΤΑΧΑΜΑ!!!

 

Βλέπουμε σε αυτό το video έναν αφεσμό που προσγειώθηκε στο έδαφος και το πέρασμα τους μέσα στην κυψέλη που τους βάλαμε για να μπουν.

 

Παρασκευή 25 Απριλίου 2025

ΧΡΥΣΟ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΣΗ!!!


Μια ομάδα φοιτητών από το Τεχνολογικό Ινστιτούτο του Ισραήλ, κέρδισε χρυσό βραβείο σε διεθνή διαγωνισμό συνθετικής βιολογίας που πραγματοποιήθηκε από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (iGEM) για την ανάπτυξη μελιού χωρίς μέλισσες. Το συνθετικό προϊόν παράγεται από το βακτήριο Bacillus subtilis, το οποίο προγραμματίστηκε στο εργαστήριο, να παράγει "μέλι" και θεωρείται μέλι vegan. Στο διαγωνισμό συμμετείχαν 300 ομάδες από πανεπιστήμια από όλο τον κόσμο.
Οι διοργανωτές δήλωσαν ότι μοιάζει και μυρίζει σαν μέλι αλλά για λόγους ασφαλείας κανείς ούτε οι μαθητές ούτε και οι κριτές γεύτηκαν το τελικό προϊόν!!
Μοιάζει και μυρίζει σαν μέλι, παράγεται από βακτήρια στο εργαστήριο θεωρείται επικίνδυνο και κανείς δεν τολμά να το δοκιμάσει ούτε αυτοί που το φτιάξανε αλλά ούτε και οι κριτές που του απονέμουν το χρυσό βραβείο!!. Ονομάζεται «μέλι» χωρίς να έχει καμιά από τις ιδιότητες του μελιού, καμιά από τις βιολογικές του δράσεις, καμιά ομοιότητα με τα συστατικά του και τις συνεργιστικές τους δράσεις, χωρίς να έχει γίνει καμιά δοκιμή τουλάχιστο σε πειραματόζωα για τις επιπτώσεις στην υγεία και κερδίζει Χρυσό Βραβείο ανάμεσα σε 300 διαγωνιζόμενους. Απλά και μόνο γιατί μοιάζει και μυρίζει σαν μέλι!!
Το προϊόν μπορεί να ονομάζεται «σιρόπι βακτηρίων» αλλά όχι μέλι. Μέλι είναι μόνο το προϊόν που παράγουν οι μέλισσες. Τα άλλα είναι σιρόπια καλαμοζαχάρου, σιρόπια τεύτλων, ιμβερτοποιημένα σιρόπια, σιρόπια vegan, σιρόπια σφενδάμου, σιρόπια βακτηρίων και ότι άλλο φτιαχτεί συνθετικά στο εργαστήριο. Μέλι είναι μόνο το προϊόν που παράγουν οι μέλισσες. Οτιδήποτε άλλο είναι παραπλανητικό . Θα πρέπει να απαγορευτεί νομοθετικά η χρήση της ονομασίας ΜΕΛΙ ή ΑΠΟΜΙΜΗΣΗ ΜΕΛΙΟΥ σε οποιοδήποτε προϊόν το οποίο δεν παράγεται από μέλισσες. Οι μελισσοκόμοι διώκονται εάν ονομάσουν το προϊόν τους ΑΓΝΟ ή ΦΥΣΙΚΟ ΜΕΛΙ και τα σιρόπια βακτηρίων ονομάζονται μέλι και βραβεύονται.

Andreas Thrasyvoulou

Δευτέρα 21 Απριλίου 2025

ΜΕΛΙΣΣΑ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ!!!


Όλες οι παραδόσεις των λαών συνδέουν τη μέλισσα με τις δραστηριότητες του ανθρώπου στην αναζήτηση της τροφής του ως μέσο επιβίωσης αλλά και ως αντικείμενο λατρείας και κυρίως μέσο μίμησης. Η μελισσοκομία έχει μια εκπληκτική ιστορία, που δεν γνωρίζει όρια ή διαφορές. Ο πανανθρώπινος θαυμασμός απέναντι σε αυτό το μικρό έντομο είναι γνωστός. Σε αυτό το κείμενο, θα επιχειρηθεί μια σύντομη ανασκόπηση της θέσης της μέλισσας στις μεγαλύτερες θρησκείες (Χριστιανισμός, Μωαμεθανισμός, Ιουδαϊσμός, Βουδισμός και Ινδουισμός).

Της Μαρίας Δ. Δρούλου, θεολόγου-μελισσοκόμου

Χριστιανισμός
 
 
Στην Καινή Διαθήκη δεν υπάρχει αφθονία χωρίων σχετικά με τη μέλισσα. Το άγριο μέλι αναφέρεται ως τροφή του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου (Ματθ.3,4 , Μαρκ. 1,6). Ενώ στο Λουκά (24, 41-42) αναφέρεται η κηρήθρα ως αγαθό που καταναλώνεται από τον αναστηθέντα Χριστό. Στην καθημερινή ζωή των χριστιανών, τα πρώτα χρόνια, παρατηρείται μια αναζήτηση προτύπων ζωής μέσα από τη φύση. Η μέλισσα έχει εξέχουσα θέση. Τα φυσικά χαρακτηριστικά του εντόμου όπως η εργατικότητα, η υπακοή, η πειθαρχία, ο καταμερισμός ρόλων, η αυστηρή οργάνωση, αλλά κυρίως η αγνότητα, όπως πίστευαν, αποτελούσαν πρότυπα αρετής, μίμησης και ηθικών παραινέσεων.

Στο έργο του Μεγάλου Βασιλείου «Εις την Εξαήμερον Ομιλία«, αναδεικνύεται η αντιφατική σχέση μεταξύ του μικρόσωμου οργανισμού του εντόμου και του δυναμικού του χαρακτήρα, διαπνεόμενου από τη σοφία των δραστηριοτήτων του. Το σχήμα σωματικής αδυναμίας και πνευματικής ρώμης προβάλλεται ως μέσο μίμησης στους χριστιανούς. Επίσης, ένα άλλο ενδιαφέρον λογοτεχνικό σχήμα που προβάλλεται από τον Μ. Βασίλειο, είναι η παρομοίωση ηδύ μέλι για τις θεϊκές ρήσεις και ο χαρακτηρισμός της θεϊκής σοφίας ως μελίρρυτης. Αυτή η παρομοίωση θα χρησιμοποιηθεί ευρύτατα και στην υμνολογία.

Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος, εξυμνεί τα όντα ως δημιουργήματα θαυμαστά, του Θεού. Αφιερώνει πολλά χωρία για να εγκωμιάσει τη σοφία των μελισσών, το φιλόπονον και και φίλεργων του εντόμου. Αναφέρεται επίσης με θαυμασμό στην αρχιτεκτονική των κηρήθρων. Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, χρησιμοποιεί συμβολικές εκφράσεις έχοντας ως πρότυπο τη μέλισσα, θαυμάζει τη μέλισσα όταν τσιμπώντας κάποιον με το κεντρί της, εκείνη πεθαίνει ταυτόχρονα. Τα πιο σημαντικό όμως για το μελετητή μελισσοκόμο, είναι ότι έχουμε αναφορές πρακτικών που γίνονταν στα μελισσοκομεία της εποχής του. Οι μελισσοκόμοι για να προσεγγίσουν τις μέλισσες, θυμιατίζουν πριν προχωρήσουν στην κυψέλη για να πράξουν το έργο τους. Προτρέπει τους ανθρώπους να έχουν τη ψυχή τους καθαρή όπως την κυψέλη, για να δεχτούν τη χάρη του Αγίου Πνεύματος.

Στον Ευστάθιο Θεσσαλονίκης έχουμε περιγραφή των βασικών λειτουργιών του εντόμου , το πιο ενδιαφέρον όμως από μελισσοκομικής πλευράς είναι η αναφορά και περιγραφή εγκατάστασης σμήνους μελισσών μέσα σε σπηλιά και η συλλογή αγριόμελου. Ο Γρηγόριος Νύσσης, παρομοιάζει το ποίμνιο με σμήνος μελισσών .Παρατηρείται ένας συσχετισμός της μέλισσας με τη μετά θάνατο ζωή. Σύμφωνα με τον Άγιο, οι μέλισσες ανήκουν στην κατηγορία ελάχιστων όντων που είναι ζώντα αλλά μη αναπνέοντα. Το κερί, σύμφωνα με τον άγιο πατέρα, συμβολίζει την ψυχή μας, η οποία πρέπει να είναι καθαρή όπως το φως και να καίει σαν τη φωτιά από τη λαχτάρα της για το φωτισμό του Αγίου Πνεύματος.

Παράλληλα με τους Πατέρες της Ορθόδοξης Εκκλησίας, έχουμε αναφορές και στους βίους των αγίων. Μερικές φορές δεν χρησιμοποιούνται μόνο ηθικοπλαστικά αλλά και δαιμονοποιούνται. Στο Βίο του Αγίου Νίκωνος Μετανοείτε, όπου ένα άγριο σμήνος μελισσών, κατειλημμένο από δαιμονικό πνεύμα, επιτίθεται σε εργάτες που χτίζουν ναό. Με επέμβαση θαυματουργή του Αγίου, οι εργάτες σώζονται. Τον 7ο αιώνα ο Άγιος Ιωάννης ο Ελεήμων, διέθετε κυψέλες , πιθανόν οριζόντιου πήλινου κυλινδρικού τύπου , τις οποίες τις ονοματίζει κεράμια. Χαρακτηρίζει το ακάπνιστο μέλι ως ανώτερο ποιοτικά. Ο Άγιος Φιλάρετος ο Ελεήμων, είχε τεράστια περιουσία, στην οποία περιλαμβανόταν και 250 βούτια μελισσών. Ο Άγιος δώρισε την περιουσία του στους φτωχούς , μαζί και τις 250 κυψέλες. Τιμάται ιδιαίτερα από τους μελισσοκόμους, θεωρείται προστάτης τους. Υπάρχει και μια Ευχή μελισσίων (εκ παλαιού αγιασματαρίου) όπου ακόμη και σήμερα τη διαβάζουν κάποιοι ευσεβείς μελισσοκόμοι προσεγγίζοντας το μελισσοκομείο τους, πριν αρχίσουν τις εργασίες. Μέσα στην ευχή αναφέρεται και ο άγιος Φιλάρετος: Ως ευλόγησας και επλήθυνας τον μελισσώνα του δικαίου σου Φιλαρέτου, ευλόγησον και τα μελίσσια ταύτα…

Στο Βυζάντιο, η μελισσοκομία, άκμασε περισσότερο στη μοναχική ζωή. Όχι μόνο γιατί ήταν μέσο επιβίωσης του μοναστηριού, αλλά και γιατί είχε μεγάλη προστασία από το κράτος. Οι μεγαλομελισσοκόμοι της εποχής εκείνης ήταν μόνο οι γαιοκτήμονες και τα μοναστήρια. Η κατοχή μελισσοκομίου ανήκε στα αξιομνημόνευτα περιουσιακά στοιχεία μιας μονής. Ήταν πολύ σημαντικό να διαθέτει προϊόντα για τη λειτουργία της, κυρίως κεριού. Παρατηρείται πως δεν γινόταν κατανάλωση μελιού στα μοναστήρια. Το μέλι το έδιναν σε φτωχούς ή το πουλούσαν. Τους ενδιέφερε περισσότερο η παραγωγή κεριού.


Σήμερα, συνεχίζουν αρκετοί ιερείς και μοναχοί να ασχολούνται με τη μελισσοκομία. Μάλιστα μέσα στις δραστηριότητες των μονών δεν έχει ενταχθεί μόνο η παραγωγή μελιού και κεριού, αλλά και η παραγωγή κηραλοιφών και πρόπολης.

ΜΩΑΜΕΘΑΝΙΣΜΟΣ

Στο Κοράνιο, δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας ότι πολλά κεφάλαια, sūra, του Κορανίου έχουν ως τίτλο τους ονόματα ζώων: ο Ελέφαντας (sūra:105), η Αγελάδα (2), η Μέλισσα (16), τα Μυρμήγκια (27) και η Αράχνη (29), γεγονός που καταδεικνύει τη σπουδαιότητά τους και την αναγνώρισή τους απ` τον Θεό ως κατοίκων ή μάλλον συνιδιοκτητών της γης, αλλά και κατοχυρώνει τουλάχιστον ένα minimum δικαιωμάτων γι` αυτά. Η σούρα 16 που έχει ως επικεφαλίδα « Η Μέλισσα», συγκεκριμένα αναφέρει: « Κι έχει εμπνεύσει ο Κύριός σου στις μέλισσες: «Να οικοδομήσεις κελιά στα βουνά και στα δέντρα και σε ό,τι φτιάχνουν οι (ανθρώπινες) από κατοικίες .Έπειτα να τρώγετε απ’ όλα τα φρούτα (της γης) και να βρίσκετε με επιδεξιότητα τους ευρύχωρους δρόμους του Κυρίου σου» .Βγάζει από τα σπλάχνα της ένα ποτό – με διαφορετικά χρώματα- , που είναι θεραπευτικό για τους ανθρώπους. Πραγματικά, σε αυτό υπάρχει σημείο για εκείνους που σκέφτονται» (16, 68-69).

Οι αγαπημένες τροφές του Προφήτη ήταν το μέλι, ελαιόλαδο, λάδι και ξύδι.

Ο Ibn al-Qayyim είπε σχετικά με την περιγραφή του παραδείσου και αυτά που περιέχει: Και αν ρωτάς για τα φρούτα του, είναι πιο μαλακά από το βούτυρο και πιο γλυκά από το μέλι… Και αν ρωτάς σχετικά με τα ποτάμια του, τότε υπάρχουν ποτάμια από γάλα που η γεύση τους δεν αλλάζει, ποτάμια από κρασί που είναι νόστιμα για αυτούς που το πίνουν, ποτάμια από μέλι που είναι αγνό και ποτάμια από νερό φρέσκο.

ΙΟΥΔΑΙΣΜΟΣ

Οι μέλισσες αντιμετωπίζονται πολύ θετικά από τον Ιουδαϊσμό. Υπάρχει πληθώρα αναφορών στη μέλισσα στις Ιουδαϊκές γραφές. Ο σεβασμός του εβραϊκού λαού απέναντι σε αυτό το έντομο δεν οφείλεται μόνο στα προϊόντα παραγωγής του , αλλά κυρίως στην αξιοσημείωτη κοινωνική τους δομή.

Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι το πέμπτο βιβλίο της Τορά (Torah) ονομάζεται Devarim, αρχίζει με τα λόγια του Μωυσή «Eileh hadevarim…”. Ωστόσο όμως, σύμφωνα με τα Mιντράς, τα οποίο είναι ένα μεγάλο σώμα ραββινικού υλικού που προέρχεται από κηρύγματα, η λέξη devarim δε διαβάζεται έτσι ώστε να σημαίνει «Λόγια», αλλά, devorim, που σημαίνει μέλισσες. Η εξαιρετική και ασυνήθιστη φύση των μελισσών είναι ο λόγος που τα Mιντράς υποστηρίζουν ότι η λέξη devarim αναφέρεται στις μέλισσες.

«Όπως με τη μέλισσα, της οποίας τα παιδιά οδηγούνται από αυτήν, έτσι και το Ισραήλ οδηγείται από το δίκαιο και τους προφήτες»(Midras 1;795).

Σύμφωνα με τον Etz Yosef –μελετητή του Midras- : όπως οι μέλισσες ακολουθούν τη βασίλισσα τους, έτσι κάνουν και με το Ισραήλ.

Οι μέλισσες ζουν σε μια ιεραρχική κοινωνία, με επικεφαλή την Βασίλισσα, αυτό ακριβώς συμβολίζει την ιουδαϊκή κοινωνία, , στην οποία υπάρχει ιεραρχία και οι άνθρωποι ακολουθούν τους καθοδηγητές τους , οι οποίοι είναι βασιλιάδες, προφήτες, ή μελετητές της Τορά. Και όπως οι μέλισσες, πετυχαίνουν εκπληκτικά πράγματα εξαιτίας της οργανωμένης δομής τους, έτσι και οι Εβραίοι, είναι σε θέση να πετύχουν εκπληκτικά πράγματα.

Ενδιαφέρουσα είναι η άποψη πώς η μέλισσα πήρε το όνομά της. Ονομάζεται devorah εξαιτίας του ήχου της που μοιάζει με είδος επικοινωνίας. Άλλοι πιστεύουν ότι η μέλισσα πήρε το όνομά της λόγω της φύσης της να ακολουθεί την κατεύθυνση ενός ηγέτη- dover σημαίνει κατευθύνω, ενώ davar ηγέτης.

Τέλος, η εβραϊκή λέξη για τη μέλισσα –Devorah-, είναι το όνομα δύο σπουδαίων γυναικών που αναφέρονται στην Τορά: η πρώτη είναι η τροφός της Ρεβέκκας, και η άλλη, είναι η προφήτης η οποία διοίκησε και δίδαξε το εβραϊκό λαό για 40 χρόνια(1107- 1067 π.Χ). Για ποιο λόγο είναι τόσο σημαντική η μέλισσα ώστε αυτές οι δύο γυναίκες πήραν το όνομά τους από αυτήν; Συνοψίζοντας λοιπόν, σύμφωνα με το Midras:

Όπως οι μέλισσες συρρέουν πίσω από ένα ηγέτη, έτσι και οι Εβραίοι καθοδηγούνται από τους βασιλιάδες, τους προφήτες και τους σοφούς.
Όπως το κεντρί της μέλισσας είναι επικίνδυνο αλλά το μέλι της είναι πικρό, έτσι και η Τορά, φέρνει πίκρα σε αυτούς που δεν την ακολουθούν και γλυκιά ζωή σε αυτούς που βαδίζουν σύμφωνα με αυτή.
Όπως η φύση της μέλισσας είναι να συλλέγει γύρη και νέκταρ για τους άλλους, έτσι και οι Εβραίοι μοχθούν να ακολουθήσουν την Τορά, όχι για δικό τους όφελος , αλλά για να ευχαριστήσουν το Θεό.

ΙΝΔΟΥΙΣΜΟΣ- ΒΟΥΔΙΣΜΟΣ

Σε αυτές τις θρησκείες το μέλι και η μέλισσα χαίρουν θαυμασμού και εκτίμησης.
Στο διάσημο ινδικό βιβλίο Ajur Ved υπάρχει μια συνταγή για ένα ελιξίριο το οποίο
μπορεί να παρατείνει το μέσο όρο ζωής. Μια συνταγή ενός τέτοιου ιατρικού ποτού που
αποτελείται από το γάλα και το μέλι έχει επιζήσει μέχρι τους χρόνους μας. Στις ιερές βέδες (ινδουιστικά θρησκευτικά βιβλία) αναγράφεται ότι το ποτό των θεών παρασκευαζόταν από μέλι και ήταν φάρμακο για όλες τις ασθένειες

Ο Κρίσνα συχνά παρομοιάζεται με μέλισσα που πίνει το νέκταρ από τα χείλη των κοριτσιών.


Στο βουδιστικό βιβλίο Σούτρα Πιτάκα αναφέρεται: «..όπως η μέλισσα παίρνει το μέλι από το λουλούδι και πετάει μακριά χωρίς να πειράξει την ομορφιά και το άρωμα του, έτσι περιπλανιέται ο σοφός σε αυτή την ζωή..».Επίσης, Στη Βουδιστική φαρμακολογία το μέλι θεωρείται ιδανική θεραπεία για την παράταση της ζωής πνεύματος και σώματος.


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ-ΠΗΓΕΣ-ΙΣΤΟΤΟΠΟΙ
Η ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ,  Αδελφότης Θεολόγων Η Ζωή, Αθήνα, 1994
Το Ιερό Κοράνιο, μτφρ. Φιλολογική ομάδα Κάκτου, εκδ. Κάκτος, Αθήνα , 2008.
Βασιλείου του Μεγάλου, επισκόπου Καισαρείας, Εις την Εξαήμερον, Ομιλία Γ΄: Περί του στερεώματος PG 29, 51-76 και Ομιλία Η΄PG 29, 187-206.
Γρηγορίου Νύσσης, Περί Ψυχής , Λόγος Α΄, PG 45, 187-222
Γρηγορίου του Ναζιανζηνού, αρχιεπισκόπου Κων/πόλεως, Εις την Καινήν Κυριακήν , Λόγος ΜΔ΄.PG 36, 607-622.
Ευσταθίου επισκόπου Θεσσαλονίκης, Εγκώμιον εις τον Οψικιανόν άγιον Φιλόθεον, PG 136, 141-162.
Ιωάννου Αρχιεπισκόπου Κων/πόλεως, του Χρυσοστόμου:
– Περί Παρθενίας, PG 48, 533-596
– Ομιλία ΙΕ΄, PG 62, 105-112
– Ομιλία ΙΣΤ΄, PG 63, 671-678
Συναξαριστής Δεκεμβρίου της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ελλάδος, εκδ. Αποστολικής Διακονίας.
Caroline Rhys Davids , Βουδισμός, Εκδ. Ελληνική παιδεία, Αθήνα, 2008.
Ηλίας Αναγνωστάκης, Άγριο και οικόσιτο μέλι στους μεσοβυζαντινούς Βίους Αγίων: θέματα παρασκευής, συλλογής και κατανάλωσης.
«Beekeeping in the Mediterranean from antiquity until today: historical findings and current issues».INTERNATIONAL SYMPOSIUM,Οκτώβριος 9-11, 2014,Σύρος, Περιλήψεις Συνεδρίου.
L. Ryden, The life of St Philaretos the Merciful, Upsala, 2002.
Ο. Λαψίδης, Ο εκ Πόντου Όσιος Νίκων Μετανοείτε (κείμενα-σχόλια), Αθήνα, 1980.
http://agiosfilaretos.gr
http://www.islam.gr
http://shantala.gr
http://www.rationalistjudaism.com
http://chabad.org
http://bible.ort.org

Σάββατο 19 Απριλίου 2025

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!!!


Ο Θείος λόγος και η θυσία της Σταύρωσης ας καθοδηγούν την κάθε σκέψη μας για να βλέπουμε πίσω με κατανόηση, μπροστά με ελπίδα, γύρω μας με αγάπη!!!

Να θυμόμαστε πάντα ότι κάθε τέλος είναι και μια αρχή! Κάθε σταύρωση και μια ανάσταση!

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ

ΧΡΥΣΟ ΜΕΛΙ ΖΑΚΥΝΘΟΥ

www.xrysomeli.gr